Innovation

Metawersum. Czy to punkt zwrotny?

Co instytucje finansowe powinny wiedzieć o nowej platformie cyfrowej?

Grafika: grafika ilustracyjna metaverse

W ostatnim czasie coraz głośniej się mówi o koncepcji metawersum. Najpierw Facebook obwieścił, że zmienia swoją nazwę na Meta, przenosząc tym samym nacisk z mediów społecznościowych na nową platformę: meta universe, funkcjonującą też w skróconej formie jako metaverse lub – w spolszczonej wersji – metawersum. W odpowiedzi na tę decyzję inne firmy także powiadomiły analityków rynkowych o własnych ambicjach.

Dla dzisiejszych instytucji finansowych metawersum stanowi punkt zwrotny. Jego powstanie przyspiesza rozwój trzech istotnych trendów, które instytucje finansowe powinny wykorzystać, chcąc w przyszłości odnieść sukces – zarówno w samym metawersum, jak i w szerszym świecie handlu cyfrowego.

Metawersum – co to jest?

Metawersum można postrzegać jako trójwymiarowego następcę dzisiejszego internetu, dostępnego w dwóch wymiarach. Dzisiaj za wcześnie jest na to, aby wyrokować, jaki kształt ostatecznie przyjmie metawersum. Jednak w poszukiwaniu praktycznego punktu odniesienia można powrócić do koncepcji po raz pierwszy opracowanych przez Acceleration Studies Foundation3:


Wspólnym mianownikiem tych doświadczeń jest ich immersyjność, uzyskiwana dzięki okularom i słuchawkom pozwalającym zanurzyć się w rzeczywistość wirtualną i rozszerzoną, i które służą do pracy, zabawy, a także sprzedawania i kupowania. Najpopularniejsze platformy, takie jak Roblox, Zepeto, Fortnite i Sandbox, już dziś liczą miliony użytkowników.

Pojawienie się metawersum: przemijająca moda czy ważny sygnał?

Metawersum cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Na początku odbywały się w nim wydarzenia artystyczne i kulturalne, czego przykładem może być premiera teledysku w jednej z popularnych gier online czy prezentacja kolekcji odzieży, w ramach której użytkownicy mogli przebierać swoje awatary w elementy garderoby po ich uprzednim zakupie w aplikacji. W 2021 roku media zaczęły coraz częściej relacjonować wirtualne wydarzenia, takie jak uroczystości zakończenia studiów czy śluby4. Potem Facebook zmienił nazwę i pojęcie „metawersum” weszło do głównego obiegu.

W Visa wierzymy, że metawersum to dla instytucji finansowych ważny punkt zwrotny w planowaniu strategii. Dlatego wytypowaliśmy trzy kluczowe trendy istotne z punktu widzenia instytucji finansowych, które chciałyby osiągnąć sukces w nowych realiach.

Trend 1: Rosnące znaczenie milenialsów i pokolenia Z jako nowego pokolenia konsumentów

Typowy użytkownik metawersum jest człowiekiem młodym. Przykładowo, 80 proc. użytkowników Zepeto to nastolatki, a 54 proc. użytkowników Roblox nie skończyło 13 lat5,6. Zarówno milenialsi jak i osoby z pokolenia Z to grupy wiekowe aktywne w świecie cyfrowym, spędzające sporo czasu w sieci, często wybierający płatności bezgotówkowe i zainteresowane walutami cyfrowymi. Ekspansja metawersum prawdopodobnie sprawi, że konsumenci z pokolenia milenialsów i pokolenia Z zyskają na znaczeniu jako klienci instytucji finansowych, co przyspieszy rozwój usług finansowych skrojonych na miarę nowego pokolenia.

Jak powinny zareagować instytucje finansowe?

Bezpośrednią szansą jest tworzenie nowych rozwiązań finansowych dla milenialsów i pokolenia Z:

Rozwój produktów i usług. Produkty i usługi dla milenialsów i generacji Z będą miały w nowej erze zasadnicze znaczenie. Już teraz istnieje wiele popularnych produktów, które mogą służyć jako punkt odniesienia dla nowych rozwiązań – jednym z nich jest brytyjskie rozwiązanie Go Henry, czyli licząca 1,5 miliona użytkowników usługa dla nastolatków, która umożliwia zarządzanie środkami na karcie przedpłaconej. Ponadto szereg dużych instytucji finansowych oferuje dzisiaj zestaw rozwiązań finansowych dla młodych ludzi, na przykład płatności odroczonych („buy now, pay later”), które mogą poprawić wskaźniki pozyskiwania i utrzymania klientów.

Nowe podejście do oceny zdolności kredytowej i zarządzania ryzykiem. Dla milenialsów, pokolenia Z i innych segmentów klientów opracowuje się alternatywne modele oceny wiarygodności kredytowej, wypełniając lukę pozostawioną po tradycyjnych modelach opierających się głównie na danych finansowych. Przykładem mogą być alternatywne modele oparte na algorytmach, wykorzystujących inne rodzaje danych, dzięki czemu mogą oferować bardziej kompleksowy obraz wiarygodności konsumenta i jego nawyków finansowych7.

Na całym świecie wielu specjalistów z sektora fintech specjalizuje się w takich alternatywnych modelach oceny wiarygodności kredytowej, a wiele dużych rynków z obszaru finansów potrzebuje tych rozwiązań. Jedne z amerykańskich fintechów opracował nową kartę kredytową przeznaczoną dla młodszych grup wiekowych. W ramach usługi dostępny jest „optymalizator kredytowy”, czyli opracowany przez niego algorytm, który umożliwia klientom budowanie wiarygodności kredytowej przy użyciu karty8. Firma planuje także udzielać licencji na korzystanie z algorytmu innym fintechom, co może stać się dla nich nowym źródłem przychodu9. Instytucje finansowe mogą rozważyć zastosowanie tego modelu jako potencjalnego nowego źródła przychodu, wykorzystując swoje dotychczasowe zdolności w obszarze oceny zdolności kredytowej.

Trend 2: Pojawienie się platform nowej generacji

Panuje przekonanie, że metawersum stanie się kolejną generacją platform ze względu na dwa główne atrybuty: obecność na nich młodych użytkowników i unikalny model monetyzacji.

Po pierwotnym napływie młodych użytkowników na platformę, utrzymanie rosnącej liczby odbiorców możliwe jest dzięki tworzeniu wysokiej jakości treści. Model monetyzacji, który zachęca użytkowników do aktywnego uczestnictwa, zarówno w odniesieniu do tworzenia jak i konsumowania treści, jest zatem wysoce wartościowy. Wiele popularnych platform metawersowych urzeczywistnia zasady gospodarki kreatywnej, stwarzając okazje do kreowania treści i ich monetyzacji.

Jak powinny zareagować instytucje finansowe?

Niektóre instytucje finansowe zaczęły już otwierać własne oddziały na platformach obecnych w metawersum. Jeden z działających na Półwyspie Koreańskim banków wybudował na platformie cyfrowej swój odział. Oferuje swoim klientom11 usługi doradcze, licząc na to, że metawersum umożliwi nowe formy komunikacji i obsługi klientów.

Instytucje finansowe nie powinny jednak ograniczać się do wykorzystywania metawersum jako nowego kanału dla świadczenia swoich usług, lecz potraktować wirtualną rzeczywistość jako znaczące źródło danych. Jeśli klienci zaczną przenosić swoje wydatki z platform internetowych na platformy metawersum, do których instytucje finansowe jeszcze nie mają dostępu, mogą utracić dostęp do danych w zakresie wydatków i aktywności klientów. Oczywiście w niektórych metawersach trzeba użyć karty kredytowej, aby zakupić „lokalną” walutę (na Roblox taką walutą jest Robux, na Zepeto jest to Zem). Pomimo faktu, że karta kredytowa umożliwia zakupy na platformie, instytucje finansowe nie będą miały dostępu do szczegółowych danych na temat aktywności zakupowej klientów – na przykład zakupu biletu na koncert czy butów – kiedy dobra te staną się już dostępne na danej platformie. Ponieważ metawersa mogą być budowane przy użyciu narzędzi internetowych i infrastruktury web312, czyli internetu przyszłości opartego o blockchain, coraz pilniejsza stanie się potrzeba stworzenia alternatywnych rozwiązań umożliwiających pozyskiwanie informacji i analitykę danych. Bez skutecznych narzędzi użytkownicy jako właściciele danych będą mieli kontrolę nad ewentualnym udostępnieniem informacji danej platformie.

Instytucje finansowe powinny rozważyć nowe strategie działania, obejmujące partnerstwa z powstającymi platformami metawersowymi, które mogą dostarczyć szczegółowe dane użytkowników i dysponują stosowną ofertą, na przykład w obszarze zakupów.

Trend 3: Aktywa cyfrowe wkraczają do głównego nurtu

Początki popularności niewymienialnych tokenów (NFT, non-fungible token), czyli unikalnych cyfrowych jednostek danych odpowiadających przedmiotom, którymi użytkownicy handlują, sięgają Cryptokitties. Jest to gra oparta o blockchain, w której użytkownicy mogą tworzyć niepowtarzalne postaci i sprzedawać je po atrakcyjnej cenie13. Od tego czasu fenomen NFT zatacza coraz szersze kręgi, co można najwyraźniej dostrzec w takich obszarach, jak sztuka czy przedmioty kolekcjonerskie. Skłania to coraz więcej ludzi i firm do traktowania NFT jako aktywów cyfrowych czy alternatywnych inwestycji14. W sierpniu 2021 roku Visa zakupiła CryptoPunka – jedną z 10 000 niezwykle pożądanych cyfrowych postaci zapisanych w blockchainie Ethereum; jej cena wyniosła 49,5 ETH, czyli około 150 000 dolarów15. Na koniec roku szacowana wartość globalnego rynku NFT wyniosła 7 miliardów dolarów16.

Więcej o NFT przeczytacie w naszym artykule: NFT otwierają nowy rozdział handlu cyfrowego.

NFT to tylko jeden z przykładów cyfrowych aktywów istniejących w metawersum, a kolejną ważną kategorią aktywów ze świata meta są kryptowaluty. SAND w Sandbox, MANA w Decentraland, czy AXS w Axie Infinity – to dobrze znane waluty cyfrowe, a każda z nich znajduje się w obrocie w swoim własnym metawersum17. Wierzymy, że ostatecznie metawersum zwiększy zainteresowanie konsumentów aktywami cyfrowymi, w tym NFT czy kryptowalutami, a ich rynek będzie nieustannie rósł.

Jak powinny zareagować instytucje finansowe?

Metawersum stwarza kolejne możliwości handlu aktywami cyfrowymi, a ich całkowita wartość rynkowa przekroczyła już 2 biliony dolarów18. Ponieważ portfele cyfrowe zyskują na znaczeniu w przypadku handlu aktywami cyfrowymi, a także mają potencjał stania się jednym z rodzajów tożsamości cyfrowej, instytucje finansowe powinny rozważyć umocnienie swojej pozycji w obszarze portfeli cyfrowych i zacząć wykorzystywać związane z nimi możliwości.

Czym dokładnie jest cyfrowy portfel możecie dowiedzieć się z naszego artykułu: Czym jest portfel elektroniczny? Wygodny i bezpieczny sposób na płatności.

Organizacje we wszystkich sektorach powinny już dziś planować i jak najlepiej wykorzystywać możliwości, które niesie ze sobą nowa rewolucja cyfrowa, podobna do tej sprzed 20 lat, kiedy platformy handlu internetowego zrewolucjonizowały doświadczenia zakupowe konsumentów. Jedno jest pewne: metawersum zmieni reguły gry, ponieważ powoduje odejście od internetu informacji i zwrócenie się w kierunku internetu wartości.

Przeczytaj w całości raport Visa Consulting & Analytics na temat metawersum

Artykuł pochodzi ze strony Visa Navigate

 

 

Wszystkie nazwy, logotypy marek i/lub znaki towarowe należą do ich właścicieli, służą wyłącznie do celów identyfikacyjnych, a ich użycie nie oznacza poparcia produktu lub powiązania z Visa.

Opisy przypadków, porównania, statystyki, badania oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.

______________________________________

1 The Economist, Future of the Internet, 20 listopada 2021 r., https://www.economist.com/leaders/dont-mock-the-metaverse/21806354

2 The New York Times, “Are We In The Metaverse Yet?”, 10 lipca 2021 r., https://www.nytimes.com/2021/07/10/style/metaverse-virtual-worlds.html

3 Metaverseroadmap.org, https://www.metaverseroadmap.org/MetaverseRoadmapOverview.pdf

4 Forbes, “Welcome To The Metaverse”, 23 marca 2021 r., https://www.forbes.com/sites/stephenmcbride1/2021/03/23/welcome-to-the-metaverse/?sh=151b8c10720c

5 Korea Herald, Metaverse rises to cultural mainstream, 3 stycznia 2022 r., http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20220103000633

6 Roblox Corporation, raport Form S-1 Registration

7 Przykłady: https://www.juvo.com/ lub https://www.destacame.cl/

8 Cred.ai, https://cred.ai/

9 Forbes, The ‘Tesla of banking’, Startup Cred.ai Unveils Its AI-Powered Credit Card, https://www.forbes.com/sites/michelamoscufo/2020/08/06/the-tesla-of-banking-start-up-credai-unveils-its-ai-powered-credit-card/?sh=724669b53cd6)

10 Roblox Corporation, raport Form S-1 Registration

11 Newsbreeze, “Go as an avatar to a virtual bank, video counseling for home workers”, 18 lipca 2021 r., https://newsbeezer.com/koreaeng/go-as-an-avatar-to-a-virtual-bank-video-counseling-for-home-workers/

12 NBCnews.com, “What is web 3”, 9 stycznia 2022 r., https://www.nbcnews.com/science/science-news/web3-s-silicon-valleys-latest-identity-crisis-rcna9846

13 Decrypt, Beginner’s Guide to NFTs, 22 października 2021 r., https://decrypt.co/resources/non-fungible-tokens-nfts-explained-guide-learn-blockchain

14 Artnews.com, A Collecting Category Emerges: How NFTs Took the Art World By Storm, 13 października 2021 r., https://www.artnews.com/art-news/market/nfts-collecting-category-1234605598/

15 Visa.com, NFTs mark a new chapter for digital commerce, 23 sierpnia 2021 r., https://usa.visa.com/visa-everywhere/blog/bdp/2021/08/18/nfts-mark-a-1629328216374.html

16 Business Insider, Global NFT market worth $7 billion, 19 listopada 2021 r., https://markets.businessinsider.com/news/currencies/nft-market-worth-7-billion-legal-issues-could-hinder-growth-2021-11

17 Techtimes, Top 12 metaverse tokens, 17 listopada 2021 r., https://www.techtimes.com/articles/268107/20211117/top-12-metaverse-tokens-mana-sand-axis-more.htm

18 Bank of America, “BofA Global Research Launches Coverage of Digital Assets”, 4 października 2021 r., https://newsroom.bankofamerica.com/content/newsroom/press-releases/2021/10/bofa-global-research-launches-coverage-of-digital-assets.html

19 PayPal, “PayPal Introduces Customers to the Next Digital Payments Era”, 21 września 2021 r., https://newsroom.paypal-corp.com/2021-09-21-PayPal-Introduces-Customers-to-the-Next-Digital-Payments-Era-with-the-New-PayPal-App

20 The Verge, Facebook’s digital wallet finally launches... without Diem cryptocurrency, 19 października 2021 r., https://www.theverge.com/2021/10/19/22734487/facebook-novi-digital-wallet-pilot-program-payments-diem-cryptocurrency

21 Rakuten, Bitcoin and Other Crypto Currencies Can Now Be Used to Charge E-Money, 24 lutego 2021 r.,

Tag: Digital commerce