Innovation

NFT otwierają nowy rozdział handlu cyfrowego

Jak będzie wyglądać przyszłość handlu NFT? O opinię poprosiliśmy Cuya Sheffielda, naszego eksperta w obszarze kryptowalut i NFT.

Sześćdziesiąt lat temu, gdy powstawała Visa, świat bez gotówki wydawał się być nie do pomyślenia. Natychmiastowe przesyłanie pieniędzy w sposób elektroniczny było zwariowanym pomysłem. Warto też wspomnieć początki internetu. Wielu wątpiło czy sieć może się do czegoś przydać, a płacenie kartą płatniczą na stronie internetowej budziło uśmiechy politowania. Dzisiaj wszystkie te rzeczy są dla nas częścią dnia codziennego do tego stopnia, że nie potrafimy sobie wyobrazić, że świat mógłby wyglądać inaczej.

Wróćmy do teraźniejszości. Kryptowaluty i niewymienialne tokeny (non-fungible tokens, NFT) zyskują coraz większą popularność, a media się o nich rozpisują, chociaż wielu ludzi wciąż zastanawia się nad tym, do czego mają właściwie służyć.

Aby zrozumieć, o co chodzi w NFT, zwróciliśmy się do Cuya Sheffielda, Head of Crypto w Visa i entuzjasty NFT.

Zacznijmy od podstaw — czy mógłbyś nam wyjaśnić czym są NFT?

Cuy Sheffield: NFT zaświadczają o własności jakiegoś cyfrowego dobra, na przykład obrazu, wideo czy tekstu. Od czasu powstania internetu nie było sposobu nabycia własności cyfrowego dobra, ponieważ pliki mogą być kopiowane, przenoszone i udostępniane w nieskończoność. NFT to unikalne tokeny, które mogą być wykorzystane do poświadczenia pochodzenia, autentyczności i własności dobra powstałego w medium cyfrowym.

Tak jak w przypadku kryptowalut, śledzenie i wymiana NFT odbywa się na publicznym blockchainie. Ale w odróżnieniu od kryptowalut, każdy NFT jest unikalny. Jeden bitcoin nie różni się niczym od drugiego, ale każdy NFT jest niepowtarzalny.

Dlaczego ktoś chciałby mieć NFT?

Sheffield: Jak w każdej innej dziedzinie życia, tak i tutaj tak naprawdę wszystko zależy od tego, do czego ktoś chciałby wykorzystać taki token. Praktyka tworzenia i utrzymywania kolekcji jest tak stara, jak cywilizacja. Nic dziwnego zatem, że ten zapał do kolekcjonowania i pokazywania wartościowych dla nas przedmiotów zaczyna przejawiać się także w świecie wirtualnym, gdzie wchodzimy w interakcję ze znajomymi, współpracownikami i innymi społecznościami internetowymi.

Weźmy na przykład CryptoPunks — kolekcję pikselowych obrazów. To, co zaczęło się jako eksperyment artystyczny, zyskało kultowy status w społeczności krypto. Skądinąd, aby podkreślić rolę jaką CryptoPunks odegrało jako historyczny projekt NFT z pogranicza kultury i handlu, Visa zdecydowała się kupić obraz CryptoPunk o numerze 7610.

Pozostańmy jeszcze na chwilę przy CryptoPunks. Dlaczego Visa zdecydowała się na zakup jednego z nich?

Sheffield: Przede wszystkim dlatego, że chcieliśmy dowiedzieć się, jak to działa.

Uważamy, że w przyszłości NFT odegrają ważną rolę w sprzedaży detalicznej, mediach społecznościowych, rozrywce i handlu. Aby móc pomagać naszym klientom i partnerom wejść w ten obszar, potrzebowaliśmy najpierw sami przekonać się o tym, jakie wymogi infrastrukturalne musi spełnić globalna marka, aby móc kupować, przechowywać i korzystać z NFT. Transakcję pomogło sfinalizować nam Anchorage Digital i teraz jesteśmy lepiej przygotowani do tego, aby przeprowadzać naszych partnerów przez ten proces.

Chcieliśmy także wyrazić nasze wsparcia dla twórców, kolekcjonerów i artystów, którzy tworzą przyszłość handlu NFT. Stwarzanie rozwiązań dla kupujących i sprzedających jest sednem tego, co robimy — niezależnie od tego czy jest to pomoc małym i mikroprzedsiębiorstwom w zaistnieniu w sieci, czy też ułatwianie firmom dokonywania transgranicznych płatności. Cieszymy się, że możemy współpracować z powiększającą się społecznością, która stwarza dostęp do NFT i umożliwia korzystanie z nich w wielu różnych kontekstach.

Wreszcie, chcieliśmy wejść w posiadanie takiego NFT, który symbolizuje entuzjazm i możliwości tego konkretnego momentu kulturowego. Jesteśmy firmą, która współtworzyła historię handlu i płatności - patrzymy jednak w przyszłość. Wraz z zakupem CryptoPunk zdecydowanie wchodzimy w ten obszar. A to dopiero początek.

Co takiego pociąga Cię w NFT?

Sheffield: NFT mają potencjał do tego, aby poważnie przyspieszyć rozwój ekonomii twórców i obniżyć próg wejścia dla poszczególnych osób chcących zarabiać za pośrednictwem handlu cyfrowego. Dzięki NFT zaczyna wykształcać się nowy rodzaj social commerce, który stwarza możliwości zarówno dla twórców, jak i kolekcjonerów.

NFT mogą także na różne sposoby znacznie przyczynić się do rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Dzisiaj, dzięki handlowi elektronicznemu MŚP mogą prowadzić sprzedaż w sieci i pozyskiwać klientów na całym świecie. Ale wciąż muszą produkować i wysyłać swoje towary, co może wiązać się z dużymi kosztami. Wraz z NFT małe firmy mogą zacząć wykorzystywać publiczne blockchainy do wytworzenia dóbr cyfrowych, które mogą być natychmiastowo dostarczone do portfela krypto. Być może w przyszłości nasz adres krypto stanie się tak ważny jak nasz adres mailowy.

Jak Ty i Twoi partnerzy w Visa postrzegacie tę przestrzeń?

Sheffield: Jeśli chodzi o ich wartość komercyjną, NFT stają się coraz bardziej popularne jako cyfrowe pamiątki sportowe. Weźmy na przykład platformę NBA Top Shot, gdzie fani mogą kolekcjonować i wyświetlać swoje ulubione „momenty” meczów.

W nadchodzących latach spodziewamy się wysypu nowych zastosowań. Możliwość śledzenia i wykorzystywania aktywu cyfrowego w wielu różnych środowiskach może doprowadzić do powstania ekscytujących nowych możliwości – na przykład w takich dziedzinach, jak sprzedaż biletów, gaming, muzyka czy sztuka.

Wyobraźmy sobie, że odkrywamy w sieci nowego muzyka. Kupujemy NFT oprawy graficznej jego albumu – może nam posłużyć jako dzieło sztuki, którym pochwalimy się w sieci, jako przepustka do ekskluzywnego czata z innymi zaprzysięgłymi fanami artysty, albo jako bilet na backstage podczas nadchodzącego koncertu. Dzięki możliwości posiadania NFT na własność, za ich pomocą można też tworzyć wyjątkowe pamiątki, które mogą zostać przesłane do portfela właściciela czy też stanowić nagrodę za coś, co zrobimy, na przykład zakupy w określonym sklepie.

Artyści i ich fani mogą teraz mieć ze sobą bezpośredni kontakt i współtworzyć aktywne społeczności, dostarczając sobie wzajemnie nowych doświadczeń.

Jaką rolę ma tu do odegrania Visa?

Sheffield: NFT gwałtownie zyskują na popularności i spodziewamy się, że trend ten utrzyma się w przyszłości. Przykładowo, w sierpniu tego roku wolumen płatności za NFT sięgnął 1 miliarda dolarów, dla porównania w całym 2020 roku było to niecałe 100 milionów dolarów.

Nasza praca polega na zapewnianiu bezpiecznego handlu — jesteśmy siecią pracującą dla każdego – i to rozciąga się na stwarzanie dostępu do nowych odmian handlu elektronicznego. Nie powinno więc być dla nikogo zaskoczeniem, że poważnie myślimy o tym obszarze, starając się wykorzystać naszą specjalistyczną wiedzę do umożliwienia płynnych i bezpiecznych płatności cyfrowych, które uczynią handel NFT dostępnym i użytecznym dla kupujących i sprzedających.

W najbliższej przyszłości chcemy pomóc markom i firmom uzyskać lepsze rozeznanie w obszarze NFT, pomóc im zrozumieć jak można go wykorzystać dla zaangażowania klientów i fanów. Dlatego opublikowaliśmy raport zawierający nasze spostrzeżenia odnośnie tego, jak dzisiaj wygląda obszar NFT, a także praktyczne porady jak ocenić i wyskalować pojawiające się w nim możliwości.

Pracujemy też nad nowymi koncepcjami i partnerstwami, które zaowocują rozwiązaniami dla kupujących, sprzedających i twórców. W nadchodzących miesiącach będziemy mogli zdradzić więcej szczegółów.

Czy myślisz, że NFT mogą stać się powszechnym rozwiązaniem?

Sheffield: Czas pokaże. Pewne jest to, że gdy pojawiają się nowe technologie i ich zastosowania, najlepiej mieć w sobie ciekawość, otwarty umysł i postawić na eksperymentowanie. W obecnych czasach praca w tym obszarze jest bowiem bardzo ekscytująca.

Aby dowiedzieć się więcej, koniecznie przeczytajcie naszą publikację: NFTs Engaging Today’s Fans in Crypto and Commerce

 

 

 

Tag: Payment trends