Security

Siedem zasad cyberbezpieczeństwa dla każdego

Nasza codzienna aktywność w Internecie sprawia, że możemy paść ofiarą oszustów i cyberprzestępców. Visa radzi, jak chronić się przed oszustwami.

Internet sprawia, że możemy kupować produkty w różnych sklepach w dogodnym dla nas czasie, pozostając w komfortowym zaciszu domowym. Umożliwił rozmowy twarzą w twarz nawet z tymi mieszkającymi daleko czy też czytanie artykułów opublikowanych w gazecie na drugim końcu świata. Nasza codzienna aktywność w Internecie oznacza jednak również, że możemy paść ofiarą oszustów i cyberprzestępców.

Visa walczy z oszustwami w zakresie płatności w ścisłej współpracy z bankami. Do weryfikacji tego, kto posługuje się kartą, jest używana nie tylko zaawansowana technologia, ale także rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Pomaga ona wychwytywać nietypowe (albo raczej: niepokojące) płatności, a tym samym zapobiegać oszustwom. W zeszłym roku na całym świecie zapobiegliśmy oszustwom na łączną kwotę 25 mld dolarów. Zasady określone przez Visa, które banki muszą wdrażać, mogą pomóc ofiarom oszustwa w odzyskaniu skradzionych pieniędzy.

Jeżeli interesują Cię rozwiązania dla firm prowadzących sklepy internetowe przeczytaj nasz artykuł: Jak ochronić się przed oszustwami w e-commerce. 5 porad dla firm.

Cyberprzestępcy stosują wiele metod oszustwa

Cyberprzestępcy i oszuści biorą na celownik nie tylko płatności kartą. Podszywają się pod instytucje medyczne, finansowe bądź organizacje charytatywne. Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości tekstowe, e-maile bądź dzwonią bezpośrednio do potencjalnej ofiary, aby pod pozorem korespondencji z organizacją godną zaufania, wyłudzić wrażliwe dane.

Oto kilka wskazówek, jak pozostać bezpiecznym podczas zakupów, przeglądania stron i rozmów przez internet:

  1. Nie wyjawiaj tajemnic nieznajomym: W fizycznym świecie nie przekazujesz byle komu poufnych informacji i nie dajesz swoich pieniędzy komuś, kogo nie znasz. Tak samo zachowuj się w internecie – nie ujawniaj informacji ani nie przekazuj pieniędzy, chyba że znasz i w pełni ufasz odbiorcy. Nikt nie powinien prosić o udostępnienie danych karty kredytowej ani innych wrażliwych danych przez e-mail lub SMS. Nigdy też nie udostępniaj nikomu swoich haseł.

  2. Sprawdź, z kim rozmawiasz i przejmij kontrolę: Gdyby pod Twoim domem pojawił się ktoś podający się za przedstawiciela agencji rządowej lub twojego banku, przed wpuszczeniem do domu najprawdopodobniej poprosisz go o okazanie dowodu potwierdzającego pełnioną funkcję. Te same zasady obowiązują w internecie. Większość instytucji finansowych i agencji rządowych nie dzwoni bezpośrednio i znienacka.  Zachowaj ostrożność także w przypadku próśb o darowiznę od nieznanych osób. Poproś o imię i nazwisko osoby, która dzwoni oraz inne istotne informacje. Poszukaj w internecie organizacji charytatywnej lub firmy, która próbuje się z tobą skontaktować, aby sprawdzić, czy faktycznie istnieje.

  3. Dobrym nawykiem jest też skorzystać z innej formy kontaktu niż ta, którą była pierwotnie wybrana. Na przykład, jeśli otrzymasz e-mail z prośbą o przekazanie informacji bankowych, nie odpowiadaj na niego, a zamiast tego zadzwoń bezpośrednio do banku, aby sprawdzić, czy rzeczywiście o nie prosił. Jeśli otrzymasz wiadomość e-mail z linkiem, nawet od znanej ci firmy lub instytucji, wejdź bezpośrednio na stronę internetową, a nie korzystaj z przesłanego łącza. Te kilka prostych zasad umożliwia przejęcie kontroli nad sytuacją i tym samym uniknięcie pułapki.

  4. Nie pozostawiaj otwartych drzwi: Firmy technologiczne dokładają wszelkich starań, aby chronić twój sprzęt i nie dopuścić do łatwego wykorzystania ewentualnych luk w zabezpieczeniach. Zawsze aktualizuj swoje urządzenia, gdy zostaniesz o to poproszony i korzystaj z najnowszych technologii bezpieczeństwa. Dzięki temu do minimum ograniczysz cyberprzestępcom możliwość działania.

  5. Sprawdź, zanim klikniesz: Jeśli nie znasz firmy lub osoby, która przesłała ci e-mail lub SMS, nie klikaj w linki i nie pobieraj żadnych plików, ani nie udostępniaj niczego znajomym ani rodzinie, chyba że wiesz, że jest to bezpieczne. Przydatną techniką jest najechanie myszką na adres e-mail lub link, ale bez klikania. Wyświetli ci się wtedy, najczęściej w lewym dolnym rogu ekranu prawdziwy adres linku. W ten sposób możesz sprawdzić, czy prowadzi do właściwej strony, czy nie.

  6. Zwróć uwagę na szczegóły: Wiele oszustw opartych na wiadomościach e-mail lub SMS-ach można łatwo wykryć, ponieważ zawierają błędy ortograficzne i literówki. Przede wszystkim zwróć szczególną uwagę na subtelne różnice w adresie e-mail nadawcy lub w linkach. Na przykład „esklep.pl” to nie ta sama domena co „e-sklep.pl”. Jeśli wiadomość wydaje się napisana niechlujnie lub jeśli adres e-mail lub linki wyglądają niepoprawnie, możesz mieć do czynienia z oszustwem.

  7. Warto być cierpliwym: Cyberprzestępcy i oszuści nie chcą dać czasu na ustalenie, że kłamią. Mogą twierdzić, że sprawa jest pilna, wyznaczając krótkie terminy lub wywierając na ciebie presję. Jeśli oferta brzmi zbyt dobrze, aby mogła być prawdziwa, to zapewne nie jest. Zanim spełnisz czyjąś prośbę lub skorzystasz z okazji, zawsze poświęć czas na odpowiednie jej sprawdzenie.

  8. Sprawdź, czy sklep jest bezpieczny: W fizycznym świecie łatwo jest stwierdzić, czy sklep lub inny budynek wygląda podejrzanie lub niebezpiecznie. Trudniej jest sprawdzić czy internetowy sklep jest autentyczny bądź fałszywy, ale jest to możliwe. Jedną z metod jest sprawdzenie nazwy strony i tego, czy adres zaczyna się od „https://”. Litera „s” na końcu oznacza, że połączenie w większości przypadków jest bezpieczne.

Cyberprzestępcy są sprytni i mają do dyspozycji zaawansowaną technologię, ale skuteczność ich działań zależy od popełnianych przez nas błędów. Pamiętaj o kilku prostych zasadach oraz poświęć czas na sprawdzenie źródeł, a znacznie zmniejszysz szanse powodzenia ich prób. 

Cybersecurity