Innovation

Jak zapłacić smartfonem za świąteczne zakupy?

Polacy lubią płacić smartfonem. Niemal 8 milionów zapłaci w ten sposób za świąteczne zakupy, doceniając szybkość i wygodę tego rozwiązania. Jak pójść w ich ślady? Wystarczy kilka prostych kroków.

Woman with a Christmas present

Świąteczny szczyt zakupowy zbliża się wielkimi krokami. Od kilku lat polscy konsumenci są coraz bardziej zaznajomieni z płaceniem w sklepach smartfonami – robi to już co piąty Polak [1]. Używanie urządzenia mobilnego do tej czynności jest doceniane przede wszystkim za szybkość i wygodę, ale także bezpieczeństwo. Większość konsumentów w Polsce płacących smartfonem, zamierza w ten sposób zrobić także świąteczne zakupy – w sklepach stacjonarnych lub internetowych. Choć wygląda na to, że tego typu urządzenia na dobre zagościły w naszym codziennym życiu, wciąż są osoby, dla których to nowość. 21% polskich konsumentów, którzy nie korzystają z płatności mobilnych w sklepie, obawia się, że skonfigurowanie tej metody płatności może im sprawiać trudności [2].

Jak to zrobić i cieszyć się szybkimi i wygodnymi zakupami podczas świątecznej gorączki?

  1. Dodaj swoją kartę Visa do aplikacji lub „portfela” na smartfonie lub smartwatchu. Zazwyczaj użytkownicy są proszeni o otwarcie aplikacji lub „portfela” na urządzeniu mobilnym i zrobienie zdjęcia karty Visa, dzięki czemu można ją szybko wczytać. Następnie należy samodzielnie wpisać kod CVV2, który znajduje się na odwrocie karty. Proces ten nie zawsze będzie wyglądał tak samo, ze względu na różnice w systemach operacyjnych zainstalowanych na smartfonach.
  2. Zamiast zapłacić kartą płatniczą w sklepie, wystarczy zbliżyć urządzenie do terminala płatniczego, zatwierdziwszy wcześniej płatność odciskiem palca lub skanując swą twarz za  pomocą telefonu. W niektórych sytuacjach niezbędne może okazać się również wprowadzenie numeru PIN w celu autoryzacji transakcji.
  3. Wszystkie terminale płatnicze w Polsce umożliwiają przyjmowanie płatności zbliżeniowych, więc nie ma obaw, że ta opcja nie będzie dostępna.

Jak płacić smartfonem w internecie?

Wielu Polaków używa smartfonów również do robienia zakupów online [3]. 65% polskich konsumentów zamawia towary lub usługi używając urządzeń mobilnych, a 71% płaci za nie w ten sposób [4]. Również podczas dokonywania płatności online niezbędne może okazać się zeskanowanie twarzy telefonem lub zatwierdzenie odciskiem palca w celu autoryzacji. Warto pamiętać, że w płatnościach online obowiązują takie same limity, jak w przypadku tradycyjnych kart płatniczych. Czasami przed pierwszą płatnością, może okazać się konieczne zwiększenie limitu transakcyjnego wprowadzonego przez niektóre banki.

Jeśli jesteś klientem jednego z tych banków, możesz również skorzystać z Visa Mobile – zupełnie nowego sposobu płatności online.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Wszystkie płatności Visa przy wykorzystaniu smartfona, smartwatcha lub tabletu są chronione tak samo jak każda inna transakcja kartą Visa. Posiadacze kart mogą być pewni, że nikt nie będzie miał dostępu do ich danych wrażliwych, ponieważ po zapisaniu informacji o karcie w portfelu mobilnym, Visa zastępuje je unikalnym ciągiem cyfr, tzw. tokenem cyfrowym.

Karta Visa zapewnia także dodatkowe zabezpieczenie w przypadku płatności online,  dokonywanych również przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Jest to usługa zwana chargeback. Można skorzystać z niej w przypadku problemów z zakupem (np. gdy towar nie dotarł, jest niezgodny z opisem, wadliwy, uszkodzony, itd.). Pierwszym krokiem jest próba rozwiązania problemu poprzez kontakt ze sprzedawcą. Jeśli problemu nie da się rozwiązać polubownie, bank, który wydał kartę Visa, może podjąć próbę odzyskania środków od banku sprzedawcy.

I to wszystko. Teraz już możesz płacić smartfonem za świąteczne zakupy!

 

[1, 2, 3, 4] Badanie Visa CEE Mobile Payments Study 2022 objęło następujące kraje: Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Słowację, Słowenię i Chorwację. Przeprowadziła je firma badawcza Kantar, metodą CAWI, w październiku 2022 roku na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych krajów.

Tag: Mobile payments