Polscy turyści na wakacjach zagranicznych łączą dyscyplinę budżetową z technologią – pokazuje badanie Visa

03/06/2025

Press Release Image

3 czerwca 2025 r. – 43% Polaków planuje spędzić nadchodzące wyjazdy wakacyjne za granicą, a najczęściej wybieranym kierunkiem są Włochy. Jak pokazuje badanie Visa Central Eastern Europe (CEE) Travel and Payment Intentions 2025[1], Polacy świetnie radzą sobie z zarządzaniem finansami podczas zagranicznych wycieczek, chętnie korzystając przy tym z narzędzi cyfrowych. Aż 85% deklaruje, że ich wydatki na miejscu są zgodne z pierwotnym planem, a co trzeci respondent wybiera portfele cyfrowe jako preferowaną formę płatności za granicą. Technologia staje się więc czymś więcej niż tylko ułatwieniem – to realne wsparcie w utrzymaniu kontroli nad budżetem, nawet setki kilometrów od domu. Badanie pokazuje również, że konsumenci oczekują od banków rozwiązań realnie poprawiających komfort podróżowania – i są gotowi za nie zapłacić.

Najnowsze badanie Visa, obejmujące siedem krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polskę, wskazuje na preferencje mieszkańców regionu względem podróżowania. Okazuje się, że Polacy podchodzą do tegorocznych wakacji na różne sposoby – przy czym blisko 2/5 identyfikuje się jako poszukiwacze doświadczeń, priorytetowo traktując odkrywanie świata i wychodzenie ze strefy komfortu. Jednocześnie, 1 na 4 turystów czerpie równie dużą satysfakcję z samego planowania – z dumą przejmując stery organizacji wyjazdu i dbając o to, by wszystko przebiegło bez zakłóceń. Co piąty podróżnik to łowca okazji, który nieustannie szuka dobrych ofert i sposobów, by nie przepłacać. Ponad 2 na 5 Polaków przyznaje jednak, że choć uwielbia dobre okazje, to nie pójdzie na kompromis w kwestii komfortu, bezpieczeństwa czy jedzenia.

A jakie są ich plany dotyczące wydatków? Polscy podróżnicy przewodzą w regionie CEE z budżetem na zagraniczny wyjazd przekraczającym średnio ok. 4300 zł na osobę, a najwięcej pieniędzy na miejscu przeznaczą na jedzenie, wycieczki i pamiątki. Choć 17% przyznaje, że dostosowuje wydatki do towarzyszy podróży – nawet kosztem przekroczenia założonego budżetu – niemal połowa dokładnie planuje, ile wyda jeszcze przed wyjazdem. Dyscyplina ta utrzymuje się również za granicą. Niemal co drugi turysta z Polski śledzi wydatki za pomocą bankowości cyfrowej. Efekt? Wśród osób, które wcześniej zaplanowały wakacyjny budżet, aż 85% deklaruje, że udało im się połączyć przyjemność z odpowiedzialnością finansową, a ich rzeczywiste wydatki na miejscu były zgodne z wcześniejszymi założeniami.

Badanie Visa pokazuje również, że polscy konsumenci oczekują od banków usług, które poprawią komfort ich podróży – i są gotowi za nie płacić. Obecnie najczęściej korzystają z kont walutowych (39%), usług wymiany walut (38%) oraz ubezpieczenia podróżnego powiązanego z kartą płatniczą (19%). Jednocześnie chcieliby, aby banki oferowały m.in. większe zniżki na bilety lotnicze i hotele oraz programy lojalnościowe związane z podróżami.

Jesteśmy obecnie świadkami niezwykle ciekawej transformacji, napędzanej przez dynamiczny rozwój technologii i zmieniające się preferencje konsumentów. Z naszego badania wynika, że Polacy chętnie korzystają z dodatkowych usług bankowych związanych z podróżami i są gotowi płacić za nie średnio 8,80 zł miesięcznie. 10% osób wskazuje natomiast na więcej niż 20 zł. To pokazuje, jak ważne jest regularne monitorowanie potrzeb konsumentów, by móc ich skutecznie wspierać. Dlatego też – poza zapewnianiem podróżnym bardziej bezproblemowych, bardziej bezpiecznych i wygodnych płatności zarówno na co dzień, jak i podczas wakacji – Visa współpracuje z bankami, oferując konsumentom spersonalizowane produkty i usługi około-podróżnicze oraz wsparcie i korzyści w trakcie wyjazdów krajowych jak i zagranicznych. Wśród nich są m.in. zniżki czy większa elastyczność w kontroli wydatków – mówi Mateusz Oleksy, p.o. dyrektora generalnego Visa w Polsce, dyrektor inicjatyw strategicznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.

Cyfrowy jak Polski turysta

Badanie Visa pokazuje, że płatności cyfrowe stają się dla Polaków codziennością zarówno w kraju, jak i podczas zagranicznych podróży. Ponad 4 na 5 polskich turystów deklaruje, że będąc na wakacjach w innym kraju będzie płacić kartą, smartfonem lub smartwatchem (wzrost o 4% rok do roku[2]). Szczególnie dynamicznie rośnie popularność portfeli mobilnych – aż o 60% w ujęciu rocznym[3]. Dla jednej trzeciej Polaków to dziś preferowana metoda płatności podczas zagranicznych wyjazdów. Korzystanie z kart Visa umożliwia szybsze i bardziej bezpieczne płatności w ponad 150 milionach punktów handlowych na terenie 200+ państw i terytoriów zależnych, w przeszło 180 walutach. Znaczenie tych aspektów podkreślają również podróżni z regionu CEE – najczęściej wskazując na wygodę (64%), szybkość (61%) i bezpieczeństwo (55%) jako główne zalety płacenia kartą za granicą.

Choć Polacy już teraz dobrze radzą sobie z zarządzaniem wakacyjnym budżetem, to – jak pokazuje badanie Visa – dostrzegają rozwiązania, które mogłyby jeszcze ułatwić ten proces. Oprócz konta lub karty wielowalutowej z dostępem do aktualnych kursów walut, najczęściej wskazują na aplikację bankową z podglądem wydatków w czasie rzeczywistym i ich automatyczną kategoryzacją oraz na specjalną kartę podróżną. Rozwój spersonalizowanych usług w tym obszarze staje się więc kluczowy w przyciąganiu, angażowaniu i utrzymywaniu klientów.

Polacy planują średnio ponad 8 dni wypoczynku za granicą

O 10% więcej osób niż w ubiegłym roku[4] zamierza spędzić tegoroczne wakacje poza krajem – najczęściej wybierając Włochy, Hiszpanię i Grecję. Większość zorganizuje wyjazd samodzielnie, choć 2 na 5 konsumentów zdecyduje się na wakacje z biurem podróży. W obu przypadkach najczęściej skorzystają z kanałów online do zakupu usług i zapłacą cyfrowo. Samodzielne planowanie i rezerwowanie wyjazdów cieszą się szczególną popularnością wśród mieszkańców Węgier i Bułgarii.

Z naszego badania wynika, że Polacy – zarówno na etapie planowania wyjazdu, jak i już podczas wakacji za granicą – chętnie korzystają z płatności za pomocą portfeli mobilnych, opartych na systemach i technologiach Visa. Kluczowa jest tutaj tokenizacja, zapewniająca dodatkową warstwę zabezpieczeń, dzięki czemu podróżujący mogą być spokojniejsi podczas dokonywania płatności – dodaje Mateusz Oleksy.

Oprócz ogólnych planów, Visa przyjrzała się również temu, jakie aspekty podróży konsumenci z regionu CEE uznają za najbardziej frustrujące. Okazuje się, że w czołówce znalazły się: nieoczekiwane zakłócenia podróży – opóźnienia i odwołania lotów, zagubiony bagaż oraz tłumy w popularnych miejscach turystycznych. I choć to wyzwanie nie znalazło się w regionalnej pierwszej trójce, aż co szósty polski turysta przyznaje, że zaskoczył go za granicą brak dostępu do preferowanych metod płatności – które po prostu nie były dostępne lub nie działały tak, jak w kraju.

Opisy przypadków, porównania, statystyki, analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i promocyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.

***

Informacje o Visa

Visa (NYSE: V) jest jednym ze światowych liderów płatności cyfrowych. Umożliwia transakcje płatnicze między konsumentami, sprzedawcami, instytucjami finansowymi i instytucjami rządowymi w ponad 200 krajach i terytoriach. Naszą misją jest połączenie całego świata za pośrednictwem najnowocześniejszej, wygodnej, niezawodnej i bezpiecznej sieci płatniczej, wspierając tym samym rozwój ludzi, firm i całej gospodarki. Wierzymy, że gospodarki, które uwzględniają wszystkich na całym świecie, pomagają wzrastać każdemu. Uważamy, że zapewnienie dostępu do nich jest fundamentem przyszłości przepływu pieniędzy. Więcej informacji można znaleźć na Visa.pl.

[1] O ile nie wskazano innego źródła, dane przytoczone w powyższym materiale pochodzą z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2025, które objęło: Bułgarię, Chorwację, Czechy, Węgry, Polskę, Rumunię i Słowację. Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą GfK – spółkę NIQ w marcu 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych krajów.

[2] W porównaniu do badania Visa CEE Travel and Payment Intentions 2024 obejmującego: Bułgarię, Chorwację, Czechy, Węgry, Polskę, Rumunię i Słowację, przeprowadzonego przez GFK Polonia w kwietniu 2024 r. na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z wymienionych państw.

[3] Ibidem.

[4] Ibidem.