Visa podejmuje kolejne kroki, które umożliwią cyfrową transformację małych firm w Europie

02/03/2021

Press Release Image

Londyn, 2 marca 2021 r.: Visa (NYSE: V) ogłosiła dzisiaj, że ponad 100 partnerów w Europie dołączyło do inicjatywy Where You Shop Matters. Ma ona na celu wspomóc właścicieli małych firm w cyfryzacji ich biznesów i dalszym odpowiadaniu na potrzeby lokalnych społeczności, których są częścią.

Program uruchomiono w lecie 2020 roku i dotychczas z udzielonej w jego ramach pomocy skorzystały ponad 2 miliony firm w całej Europie. Ogłoszenie nowych partnerów inicjatywy Where You Shop Matters jest znaczącym krokiem na drodze do zrealizowania zobowiązania Visa, jakim jest udzielanie wsparcia małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) w przenoszeniu działalności do internetu, przystosowania się do nowej rzeczywistości i zabezpieczenia swojej przyszłości. Docelowo program ma wesprzeć 50 milionów MŚP na całym świecie, w tym 8 milionów w Europie.

W całej Europie, ze względu pandemię COVID-19, małe przedsiębiorstwa wciąż zmuszone są działać
w niezwykle niekorzystnych warunkach. Z badania przeprowadzonego przez Visa wynika, że aż 65% małych firm z niepokojem patrzy w przyszłość[1]. Ponieważ wiele z nich jest dotkniętych przez obostrzenia i lockdowny, coraz częściej przenoszą one swoją działalność do internetu i przekonują się do korzyści, jakie niosą ze sobą płatności cyfrowe. Dane Visa pokazują, że w ponad 10 krajach w Europie, sprzedaż online wzrosła o 20%, a osiem na dziesięć transakcji odbywa się w sposób zbliżeniowy.

Małe firmy odgrywają kluczową rolę w naszych społecznościach i wiele z nich wciąż działa w trudnych warunkach wywołanych pandemią COVID-19”. – mówi Katarzyna Zubrzycka, dyrektorka działu detalistów i agentów rozliczeniowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa. „Jesteśmy pod wrażeniem nowatorskiego podejścia i ducha przedsiębiorczości właścicieli wielu małych biznesów, które dostosowują się do panujących okoliczności i wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów.

Jesteśmy dumni, że ponad dwa miliony małych firm w Europie mogły skorzystać z inicjatyw realizowanych wspólnie z naszymi partnerami. Nieustannie współpracujemy z naszymi klientami i partnerami nad odbudową gospodarki, która pozwoli przetrwać małym przedsiębiorstwom stanowiącym nieodłączną część naszych społeczności”.

Od czasu ogłoszenia zobowiązania Visa do wsparcia ośmiu milionów małych firm w Europie w ich transformacji cyfrowej, organizacja połączyła siły z bankami, rządami, platformami handlowymi i partnerami technologicznymi. Wspólnie pracują oni nad tworzeniem cyfrowych rozwiązań dla mikro i małych przedsiębiorstw, a do najważniejszych działań w tym obszarze można zaliczyć:

  • Partnerstwa publiczno-prywatne: W Polsce, Czechach i na Słowacji, Visa współpracuje
    z rządami nad realizacją programów mającymi na celu zmniejszenie wykluczenia finansowego poprzez przyspieszenie rozwoju infrastruktury płatniczej. W Polsce, w ramach działań Fundacji Polska Bezgotówkowa, małe firmy przez okres 12 miesięcy mogą bezpłatnie korzystać
    z terminali obsługujących płatności zbliżeniowe. Dzięki tej inicjatywie zainstalowano ponad 372 000 terminali w całym kraju, co oznacza, że prawie co trzeci terminal w Polsce funkcjonuje dzięki wsparciu z Programu Polska Bezgotówkowa. Fundacja planuje kontynuować rozpoczęte już programy edukacyjne, takie jak #dzialamynieznikamy i #zdrowobezgotowkowo. Ponadto rządy w 29 krajach podniosły limit dla płatności zbliżeniowych, które nie wymagają potwierdzania ich kodem PIN. Dzięki temu konsumenci mogą częściej płacić bezdotykowo.
  • Nowa technologia do akceptowania płatności cyfrowych: ‘Tap-to-Phone’ jest nową technologią Visa, dzięki której urządzenia mobilne mogą być wykorzystane jako terminale płatnicze. W ten sposób tysiące małych firm w Czechach, Polsce, Rumunii, Słowacji, Turcji, Wielkiej Brytanii, we Włoszech i na Ukrainie mogą zacząć akceptować płatności zbliżeniowe.
  • Nowe narzędzia online: Założenie firmy działającej w sieci może być wyzwaniem. Visa pracuje wspólnie z platformami internetowymi i elektronicznymi platformami sprzedażowymi nad tym, aby małe sklepy mogły zacząć być obecne w sieci przy minimum kosztów i wysiłku. Takie programy zostały uruchomione w kilkunastu krajach w Europie i wspierają tysiące lokalnych firm. Visa zwiększyła także dostępność rozwiązania o nazwie Practical Business Skills, globalnej platformy cyfrowej oferującej darmowe zasoby edukacyjne. Dzięki nim właściciele małych i średnich przedsiębiorstw mogą podejmować świadome decyzje odnośnie dalszego rozwoju ich firm, w oparciu o cyfrową transformację.
  • Nowe narzędzia z zakresu bankowości: Małe firmy mogą także skorzystać z cyfrowych narzędzi z zakresu bankowości, które w tym przełomowym czasie ułatwiają im zarządzanie swoimi finansami. W ramach partnerstw zawartych z europejskimi bankami i fintechami, Visa stworzyła ponad 30 nowych programów oferujących karty płatnicze dla małych firm. Pomagają im one lepiej zarządzać przepływem gotówki oraz zakupami, jednocześnie oferując dostęp do innowacyjnych narzędzi z zakresu bankowości.
  • Działania na rzecz lokalnych społeczności: Visa zwiększa zasięg swojej kampanii Where You Shop Matters i apeluje do klientów, aby robili zakupy w lokalnych sklepach i wspierali tym samym małe firmy w swoich społecznościach. Przykładami takich lokalnych kampanii są Champion Green (Irlandia), Smart SME (Turcja) czy Fiver Fest (Wielka Brytania). Ponadto Visa wspiera przedsiębiorczość wśród kobiet. W Polsce Visa została partnerem nowego projektu Fundacji Kobiety e-biznesu „TOP Women w e-biznesie”. Jego celem jest edukacja uczestniczek w zakresie rozpoczęcia działalności gospodarczej i korzystania z najbardziej potrzebnych narzędzi do prowadzenia biznesu online.

Wśród partnerów branżowych wspierających ponad 100 programów znajdują się miedzy innymi: Alpha Bank, Akbank, Axerve, Banca Sella, Banco Santander, BeeDigital, CEC Bank, the Co-Operative bank, Clickandcollection.com, Fiserv, Fruugo, iCard- myPOS, Israel Credit Cards, Juni, National Bank of Greece, Tyl by NatWest, Nexi, Orderbird, Oma Savings Bank Plc, Payplug, Piraeus Bank, ShopAppy.com, Shopify, Viva Wallet i WorldLine. Inicjatywy te pomogły wyposażyć ponad dwa miliony małych firm w narzędzia, zdolności i zasoby pomagające im przystosować się do nowej rzeczywistości, prowadzić sprzedaż w internecie i spełniać oczekiwania klientów w zakresie płatności cyfrowych.

„Fiserv umożliwia dokonywanie płatności milionom firm w wielu różnych sektorach w Europie i na całym świecie. Przez ostatnie miesiące widzieliśmy, jak pandemia COVID-19 zmusiła małe firmy do poszukiwania technologii, która umożliwi im prowadzenie działalności w nowy, bardziej cyfrowy sposób” – mówi Nigel Motyer, Senior Vice President of Global Business Solutions, Fiserv, region EMEA. – „Płatności są integralną częścią każdego mniejszego biznesu i jesteśmy dumni, że współpracujemy z firmami takimi, jak Visa, aby przedsiębiorstwa mogły spełniać wymagania klientów w zakresie bezpiecznych i wygodnych metod płatności cyfrowych”.

„Dla Worldline, wgląd w potrzeby klientów i sprawdzone partnerstwa są podstawowymi elementami, które przynoszą korzyści i stwarzają wartość dla naszych sprzedawców” - powiedział Roger Niederer, Chief Market Officer Merchant Services w Worldline. „Wspólnie z partnerami strategicznymi takimi, jak Visa możemy zwiększyć dostępność elektronicznych płatności na wielu rynkach oraz dla wielu różnych grup klientów, zaoferować im przyszłościowe rozwiązania z zakresu sprzedaży wielokanałowej, a także poprawić wskaźnik konwersji”.

Dobry początek, choć wciąż wiele pozostaje do zrobienia

Podczas, gdy wiele krajów w Europie rozpoczęło 2021 rok wprowadzając kolejne obostrzenia, Visa wykorzystuje możliwości swojej sieci i apeluje do większej liczby swoich partnerów, aby wsparli jej inicjatywy, które mają na celu cyfryzację milionów małych firm w okresie kluczowym dla odbudowy gospodarki.

Więcej informacji jest dostępnych na stronie: https://www.visa.co.uk/where-you-shop-matters.html

[1]Badanie Visa na temat MŚP w Europie (grudzień 2020 r.)