Bezpieczeństwo kart

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Karty płatnicze pozwalają bezpiecznie zarządzać naszymi wydatkami. W wypadku utraty gotówki, możemy już jej nigdy nie odzyskać – dla zablokowania rachunku karty wystarczy jeden telefon, po czym szybko uzyskujemy kartę zastępczą.

Po to, by jednak uchronić się od ewentualnych nieprzyjemności i niewygód wystarczy stosować się do kilku prostych zaleceń.

Przy odbiorze karty

  • Natychmiast podpisujemy kartę w polu przeznaczonym do tego celu. 
  • Zapamiętujemy numer identyfikacyjny PIN; nie należy go nigdzie zapisywać. 
  • Ustalając swój numer PIN lub zmieniając numer uprzednio otrzymany unikamy łatwych (oczywistych) kombinacji, takich jak np. nasza data urodzin. 
  • Naszego numeru PIN nie ujawniamy nikomu.

W domu

  • Zachowujemy potwierdzenia zapłaty i wydruki z bankomatu, po czym porównujemy je z wyciągami otrzymywanymi z banku. 
  • W wypadku stwierdzenia niezgodności lub natrafienia na transakcję, której nie możemy sobie przypomnieć natychmiast kontaktujemy się z bankiem-wydawcą karty. 
  • Numery karty spisujemy - wraz z numerami telefonów, pod które zadzwonimy w wypadku utraty karty.

Na zakupach

  • Przed zatwierdzeniem transakcji podpisem lub przez wprowadzenie kodu PIN sprawdzamy kwotę na wydruku lub na ekranie czytnika kart. 
  • Upewniamy się, że sprzedawca zwraca nam kartę wraz z kopią dowodu kasowego. 
  • Pilnujemy karty, pamiętając o kieszonkowcach. 
  • Nie zostawiamy karty w samochodzie.

Zakupy przez Internet, zamówienia pocztowe i telefoniczne

  • Dokonujemy zakupów u znanych nam sprzedawców internetowych; jeśli ich nie znamy - zawczasu sprawdźmy, czy zasługują na zaufanie.
  • Ujawniamy numer naszej karty tylko tym sprzedawcom, co do których nie mamy żadnych wątpliwości.
  • Nigdy nie ujawniamy naszego kodu PIN.
  • Upewniamy się, że nasze dane zostaną zakodowane przed przesłaniem drogą internetową – w lewym dolnym rogu okna przeglądarki internetowej szukamy symbolu kluczyka lub kłódki; sprawdzamy też adres danej strony internetowej, który powinien zaczynać się od https:// zamiast standardowego http://. 
  • Chcąc skorzystać z najdalej idących rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa transakcji internetowych sprawdzamy, czy nasz bank oferuje usługę „Verified by Visa”, gdzie bezpieczeństwo danych osobowych chronione jest dodatkowym hasłem – i podpisujemy umowę o korzystanie z tej usługi, jeśli jest dostępna. 
  • Przechowujemy zapisy dotyczące dokonanych transakcji, w tym również adres sprzedawcy (internetowy i pocztowy) oraz jego numer telefonu. 
  • Zachowujemy e-maile z podstawowymi danymi o zakupie, jakie wiele sklepów internetowych wysyła swoim klientom.
  • Przed dokonaniem zakupu zapoznajemy się z warunkami dostawy i zwrotu towaru – unikamy sprzedawców nie przyjmujących zareklamowanych towarów i nie przewidujących możliwości zwrotu zapłaconych pieniędzy.

Warto też poszukać w internecie informacji na temat sposobów dostawy i związanych z nimi kosztów oraz podatków.